Hae tästä blogista

29.12.2023

Töistä aina tilitetään

Tässä osassa keskityn vuoden 2022 tapahtumiin: isoihin työvaiheisiin, jotka pääsääntöisesti hoitivat ammattilaiset.

Omaa työmäärää on mahdotonta laskea kovin tarkasti - näihin hommiin meni muutama lomaviikko, viikonloput ja jonkin verran arki-iltoja tai -aamuja. Myös päärakentaja käytti merkittävästi omaa aikaansa esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin, kun mietittiin materiaalihankintoja ja ihmeteltiin ohjeistuksia. Rakentajat kävivät myös vapaa-ajallaan Degerbyssä tutustumassa Villa Sukkaan, jonka elementit oli pystytetty hieman aiemmin.

Elokuussa laskutettavaa työtä oli kertynyt 264 tuntia kahdelta rakentajalta. Pitkää päivää oli puurrettu pohjatöiden ja perustuksen kanssa. Itse yritin osallistua aina kun ehdin: ajelin tavaraa, katkoin teräksiä ja lapioin sepeliä. Kuun aikana miljöö muuttui täysin.


Elokuu lopun tilanne

Syyskuussa tunteja oli kertynyt rakentajilta 154, mukana putkien ja kaapelien kaivuussa ja eristämisessä oli myös nuorempi apuri. Lisäksi pikkukaivuri teki töitä 31 tuntia ja pyöräkuormaaja ja haravoija yhteensä15 tuntia. Lapiointia ja kottikärrykuormia omana ja talkootyönä kertyi yli 50 tuntia. Kuun lopussa biopuhdistaja, putket ja kaapelit olivat maan sisässä, sekä rossipohja ja ympäristö valmiina elementtien pystytystä varten. Myös kaivo oli porattu.


Syyskuun lopun näkymät.

Lokakuu oli luonnollisesti hyvin intensiivistä aikaa, kun elementit saapuivat tontille heti kuun alussa ja kylmän jo kolkutellessa kiirehdittiin teosta säältä suojaan. Kattopeltien asennus päästiin aloittamaan aivan kuun lopussa eli rakennuksen suhteen edistyminen oli huikeaa.
Työtunteja kertyi ensimmäiseltä viikolta 97, sillä maanantaina ja tiistaina töitä tehtiin lähes kellon ympäri ja loppuviikosta mukaan liittyi myös kolmas rakentaja kiirehtimään kattotuolien asennuksessa.
Lisäksi elementtirakentaja työskenteli tontilla  kolmena päivänä yhteensä lähes 30 tuntia ja nosturinauton kuljettajakin kaksi pitkää päivää. Kattoristikoiden nostamisessa oli apuna nosturikuski muutaman tunnin ajan.
Lokakuun ensimmäisen viikon lopussa tontille on ilmestynyt uudisrakennus.

Loppu lokakuusta sujui kolmen rakentajan lihasvoimin. Seuraavan kahden viikon aikana tunteja kertyi 217: Elementit suoristettiin ja teippaukset tarkottiin, vanerien välissä olevat raot tilkittiin, mittapoikkeamat erityisesti takaseinässä ja kuistin puoleisessa seinässä kompensoitiin vanerilla ja talo sain ylleen puukuitulevypeiton, joka ensin naulattiin ja sitten ruuvattiin kiinni. Kuistin rakenteetkin saivat muotonsa.

Myös suojaverkoissa on näpertelyä; niitä tuli sekä alapohjaan, että räystäisiin.

Kuun lopussa saapuivat kattopellit, kiinnikkeet ja vesikourut ja marraskuun ensimmäisellä viikolla peltikate oli jo paikoillaan. Samoina viikkoina valmistui myös ristikoolaus. Työaikaa kului 217 tuntia.
Lokakuun lopun tilanne.
Marraskuun ensimmäinen viikko.

Marraskuu sujui sääsuojan viimeistelyssä: lautavuoraus lähes kokonaan, räystäslaudat sekä osa ikkunoista. Sää suosi, räystäslaudat pystyi maalaamaan vielä kuun puolivälin kesäisessä +14 asteen kelissä.

Lumipeite laskeutui päivässä. Joulukuun puolelle jäivät vain pääikkunoiden asennus ja räystäiden viimeistely, sekä nurkkalaudat. Tämä reilun kuukauden jakso oli hieman rikkinäinen flunssakauden takia, työtunteja kertyi yhteensä 206.



Joulukuun puolivälissä ovi meni kiinni.

Vuonna 2022 päärakentajat olivat tilittäneet yhteensä 1154 tuntia eli rahassa noin 53 k€, elementtirakentaja 179 tuntia eli noin 9,3 k€ ja maaurakoitsijat yhteensä noin 80 tuntia tonttityötä eli noin 8 k€ rahassa mitattuna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maasta tullut ja seiniksi tuleva

Viidennen kesän viihteenä oli rappaaminen - tavoite valmistumiseen heinäkuuhun mennessä parin-kolmen lomaviikon ja viikonloppujen aikana. Ra...